Elméleti követelmény.
1. A karate meghatározása.
Okinawából és Japánból származó küzdőművészet. Ütések, rúgások és azok
elhárítására szolgáló védések rendszere.
2. Mit jelent a karate és mire utal
ez?
Üres kezet jelent. Ez a zen buddhizmusból származó szellemi ürességre utal,
amely szerint a karatékának belül üresnek kell lennie. A Japánok szerint ez
jelenti az alázatosságot, egyenességet, szellemi felfogóképességet. Ez segíti a
harcost a küzdelemben (mizu no kokoro).
3. Ki a modern karate megteremtője?
Gichin Funakoshi (1868-1957).
4. Kik voltak Funakoshi mesterei és
milyen küzdőművészetet tanult
Matsumura, Azato, Itosu. Az Okinawa-Te két alapvető irányzatát a
Naha-Te-t és a Shuri-Te-t tanulta.
5. Mikor és honnan ment Funakoshi
Japánba, mikor és hol tartotta az első karate bemutatókat?
A mester 1915-ben érkezett Japánba az Okinawa-i Shuri tartományból.
1915-ben Kyotóban, ill.1922-ben, Tokióban tartotta első bemutatóit.
6. Mi a karate öt fő eleme, amelyekkel
rendelkeznie kell a karatékénak?
1. Jellem, 2. Tisztelet, 3. Szorgalom, 4. Önuralom, 5. Akaraterő.
7. Mi a Shotokan?
A világon a legelterjedtebb karate stílus. A név Funakoshi mester
1936-ban, Tokióban megnyitott első dojo-jára utal, amelynek ez volt a neve.
Maga a név Funakoshi költői nevéből származott (sho - erdei fenyő; to - hullám,
kai, ami később kan-ra módosult - iskola, azaz "hullámzó fenyő
iskola").
8. Ki a Shotokan hazai megteremtője,
mikor kezdődött itthon a képzés?
Antal János sensei (8. Dan); 1974-ben
indultak az első edzések a Mélyépterv SC-ben.
9. Ki és mikor alapította a Nemzetközi Fudokán Szervezetet ?
A nemzetközi Fudokan szövetséget - / ITFKF / - Shinam Dr Ilija Jorga
8.Dan alapította meg 1980-ban-Belgrádban.
10. Honnan került a karate
Japánba?
India - Kína - Okinawa - Japán
11. Mi a
karate célja?
"A karate célja nem a győzelem, hanem a
gyakorlatok tökéletesítése és a jellem fejlesztése" (G. Funakoshi )
12. Melyek a
Shotokan és Fudokan stílus jelképei?
Shotokan: a felkelő nap és a tigris; Fudokan:
a sas
13. Kik
a Shotokan legjelentősebb alakjai?
G. Funakoshi a modern karate megteremtője
(5. Dan)
Y. Funakoshi a stílus első megújítója, a mawashi geri és kekomi bevezetője
M. Nakayama 1987.-ig a JKA vezetője, a karate versenyek megteremtője, 9. Dan
H. Kanazawa az SKI (Shotokan Karate International) megteremtője, 9. Dan
H. Nishiyama a JKA legjelentősebb nem Japánban élő tagja, a Fudokan szellemi
atyja, 9. Dan
M. Sugiura a JKA jelenlegi vezetője, 9. Dan
T. Asai az IJKA vezető instruktora, 9. Dan
Dr Ilija Jorga a Fudokan stílus létrehozója, 8. Dan
14.
Mi az övfokozat?
Jutalom
az elvégzett munkáért, serkentés a további munkára. A technikai és szellemi
szint jelölése.
15. Kik a legjelentősebb külföldi mesterek a Shotokan stílus különböző
iskoláiban?
Japán: Soji, Tsujama, Mori, Sawada, Osaka;
USA: Kanazawa, Nishiyama, Ozawa, Okazaki;
Anglia: Enoeda, Azano;
Franciaország: Kase;
Svájc: Sugiyama;
Ausztria:
Fujinaga, Kawazoe;
Németország: Tanaka, Ochi, Asai;
Olaszország: Shirai, Miura;
Brazília: Uchiage;
Jugoszlávia: Jorga, Dasic.
16. Nevezd meg a fő karate stílusok
megteremtőit?
Gichin Funakoshi - Shotokan;
Hironori Otsuka - Wado-ryu;
Chojun Miyagi - Goju-ryu;
Kenwa Mabuni - Shito-ryu;
Masutatsu Oyama - Kyokushinkai.
17. Melyek a magyarországi
fő karate stílusok?
JKA
Shotokan, SKI Shotokan, Fudokan, Sankukai, Hayashi-ha Shito-ryu, Isshimi
Shito-ryu, Goju-ryu, Goju-kai, Kushi-do, Wado-ryu, Wado kai, Kyokushinkai
18. Melyek a karate mozgások
fő csoportjai?
Kihon -
alapiskola
Kata - formagyakorlat
Kumite - küzdelem
Tameshiwari - töréstechnika.
19. Mik a karate technikák fő
csoportjai?
Ütések, védések, csapások, söprések, rúgások, esések, állások.
20. Melyek a kötött formájú páros
gyakorlatok?
Gohon-ippon -, sanbon-ippon -, kihon-ippon kumite.
21. Melyek a szabad formájú páros
gyakorlatok?
Jiyu-ippon -, jiyu -, shiai kumite.
22. Sorold fel a katák fajtáit
példákkal !
Tanuló katák: Taikyoku 1-6, Heian 1-5;
Haladó katák: Bassai dai, Kanku dai,
Tekki 1; Taiji 1-3,Heian Oikumi
Mester katák: Jion, Jitte, Jiin,
Hangetsu, Empi, Tekki 2-3, Bassai sho, Kanku sho, Nijushiho, Sochin, Meikyo
1-3, Unsu, Gankaku, Chintei, Gojushiho dai, Gojushiho sho, Wankan, Washinoma,
Kanku Oikumi, Kaminari, Setsuyama,stb.
23. Mi a kata jelentősége a
karatéban?
A kihonban szerzett ismereteket közelíti a harchoz. A nem
versenytechnikákat
is gyakoroltatja. A védő és támadó mozdulatok
folyamatosságát, harmóniáját alakítja ki. Technikai tökéletességre nevel, a
gyorsaság, erő, egyensúly és időzítés egységét teremti meg. Különböző
irányokban, változó lépésekkel, bonyolult egyensúlyi helyzetekben, más-más
ritmussal, mozgás közben gyakoroltatja a tiszta technikát. Rövid időtartam
alatt sok karate technikát alkalmaz, a test valamennyi izmát, izületét
átmozgatja. Egyesíti magában a karate lényegi vonásait: erőösszpontosítás -
kime, - légzéstechnika - hara; - stabil egyensúly; tökéletes technika,
tisztelet, önbizalom.
24. Melyik küzdőművészet számít a
karate ősének és ki volt az első ismert alakja?
Az indiai varjanustri, melyet Bodhidharma (Darumra Taishi) vitt Kínába
520 körül, ahol megalapította a Shaolin szentélyt, majd kolostort, amely a
későbbi kung-fu szülőhelye lett.
25. Mi volt Funakoshi mester
sírfelirata, hogyan magyarázható ez?
"Karate ni sente nasi" - A karatéka sohasem támad először. A
karatéban nincs előnye a támadónak.
26. Mi a "Mizu no kokoro"?
A karate pszichikai alapelveinek egyike. Jelentése: "víztükörszerű
tudat". A tudatnak olyan nyugodtnak kell lennie, mint a sima víztükör,
mert az ilyenkor minden tárgyat olyannak tükröz vissza, amilyen az valójában.
Ha tudatunk ebben az állapotban van, az ellenfél mozdulatait mind fizikailag,
mind pszichikailag azonnal és pontosan tudjuk érzékelni. Ekkor akár védekező,
akár támadó reakciónk megfelelő lesz. Ha a víz felszínét megzavarjuk, akkor a
tükörképek eltorzulnak. Azaz, ha a tudatunkat megzavarjuk akár a védekezés,
akár a támadás gondolataival, nem tudjuk megfelelően érzékelni az ellenfél
szándékait. Nem érzékeljük megfelelő időben az ellenfél akcióját, támadását,
nem tudjuk kivédeni azt, ill. megelőzni.
27. Mi a "Tsuki no kokoro"?
A karate pszichikai alapelveinek egyike. Jelentése: "holdfényszerű
tudat". A tudat az ellenfél minden mozdulatára terjedjen ki, mint ahogy a
holdfény is egyenletesen ragyog be mindent.
Ebben az esetben tudatunk észleli az ellenfél testének minden rezdülését,
észreveszi a réseket a védekezésében, amelyet azonnal ki lehet használni.
A felhők, amelyek eltakarják a holdat, a hasonlatban az idegességet, a figyelem
elterelődését jelképezik.
Ezek megzavarják az ellenfél mozdulatainak érzékelését, értékelését,
lehetetlenné teszi a pontos helyzetfelismerést, valamint a megfelelő technikák
alkalmazását.
28. Mi a jelentősége a tudat és
akarat egységének a küzdelemben?
Az ellenfél mozdulatainak és szándékainak felismerése és helyes
értelmezése után csak megfelelő küzdőszellemmel végrehajtott technika
eredményez hatásos akciót. A cselekvési akarat az a döntő tényező, amely az
ismereteket tettekre váltja, a képességeket aktivizálja.
29. Mi a "kime"?
A kime az energiák fókuszba gyűjtése egy adott pillanatban egy adott
célra (ki = erő, me = fókuszba gyűjtés). Ez nem csak a fizikai erő
koncentrálását jelenti, hanem szellemi-lelki koncentrációt is. Az
összpontosítás időtartama nagyon rövid. A kime során a légzés szabályozására is
ügyelni kell, a találat pillanatában a levegőt erőteljesen ki kell fújni
(kiai). Ekkor a test összes izma megfeszül, a test minden ereje egy pontban
összpontosul. Ez a maximális erőkifejtés csak pillanatnyi, ezt követi az izmok
ellazulása. A levegőt azonnal be kell szívni és fel kell venni a megfelelő
testhelyzetet a következő technika végrehajtásához. Mindezt nem tudjuk
végrehajtani az erőösszpontosítást segítő , megfelelő lelkiállapot nélkül. Ha a
kime nem megfelelő, a technika hatástalan marad, az erőfeszítés kárba vész.
30. Mi a "kiai" szerepe a
karatéban?
A kiai rövid, a kime pillanatában az izomzat összerándulása
következtében keletkezett, a kipréselt levegő által keltett hang. Célja: az erőösszpontosítás
elősegítése, az ellenfél megfélemlítése, a saját harci szellem fokozása, az
izmok felfeszítése a támadó technikák nagyobb erejű végrehajtása, ill. a kapott
találatok könnyebb elviselése céljából.
31. Mi a "zanshin" és mi a
szerepe a karatéban?
A zanshin jelentése: tökéletes befejezés, ami egyben lehetőség az új
technika elkezdésére. Tulajdonképpen a technikák végrehajtásával járó lelki
koncentráció kifejeződése. A kata nem az utolsó mozdulatnál ér véget, hanem a
szertartásos üdvözlésnél, ebben az esetben ez jelenti a zanshint. Küzdelemben a
zanshin azt jelenti, hogy a kimével végrehajtott technika után visszatérünk a
kiinduló helyzetbe, felvesszük az eredeti küzdőállást, küzdő távot, amivel
kikerülünk az ellenfél hatóköréből. Az izmok elernyesztése és a levegő
beszívása után így új lehetőség nyílik egy újabb támadásra vagy egy másik
ellenfél elleni harcra.
32. Mi az erő-ellenerő szerepe a
karatéban?
Minden erővel szemben ellentétes irányú, azonos nagyságú erő hat. Ez a
fizikai törvény a karatéban is érvényesül. Ütésnél pl. a visszahúzó másik kéz
(hikite), valamint a talajnak feszülő támasztó láb többlet erőt eredményez. Ez
az elv összetett formában is érvényesül: amikor a kéz eltalálja a célt, az ütés
következtében keletkező lökés ereje a testen át a hátsó, ill. támasztó lábba
jut, mely a padlón támaszkodik stabilan a sarok lenyomásával, innen visszajut
az ütő kézbe, növelve az ütés erejét.
33. Mi az erőkoncentráció szerepe a
karatéban?
Minden fizikai munka végzéséhez szükség van az erő koncentrálására. Az
átlagon felüli erő kevésre képes, ha megoszlik, a relatíve gyengébb, de
fókuszált erő legyőzheti azt. Leegyszerűsítve a karate a megfelelő időben és
helyen alkalmazott erőösszpontosítás. Fontosabb elvei a következők: minél
rövidebb idő alatt alkalmazzuk az ütőerőt, annál hatásosabb. Nagyon fontos a
karatéban az erőkoncentráció időtényezője, ugyanis így lehet gyorsan váltani
egyik technikáról a másikra. Minél több izom jön működésbe az adott mozdulat
végrehajtásakor annál nagyobb az erő koncentrációja. A csak kezek és lábak
által kifejtett erő aránylag kicsi, ezért az egész test izomerejét fel kell
használni oly módon, hogy az erő a találat pontjában koncentrálódjon (seiken,
koshi, kakato, sokuto, stb.). Az erő összpontosítása nem a test összes izmának
egyidejű működésétől, hanem az izmok működésének megfelelő sorrendjétől függ. A
has és medencetáji izmok igen erősek, de lassúak, míg a végtag izmok gyorsak,
de gyengék. Izomkoncentrációnál először a lassú hasi és csípőtáji izmokat kell
működésbe hozni, majd az erőt a találati pontba a már lendületbe hozott gyors
végtagokon keresztül kell juttatni. Ezzel magyarázható az a karatéban elterjedt
mondás, miszerint először a csípő mozdul és azután a kezek, vagy lábak. A jól
edzett, erőteljes, robbanékony izomzat előfeltétele a karate tanulás
eredményességének. Az elméleti ismeretek gyenge fizikum mellett semmit sem
érnek. Hatásos és erőteljes technikák csak a megfelelő izmok koordinált,
harmonikus működtetésétől várhatók. A felesleges izommunka hasztalan erőpocsékolás,
görcsössé, lassúvá teszi a mozdulatokat, akadályozza a helyes kivitelezést.
Viszont a szükségtelen izmok elernyesztése sohasem jelentheti a készenlét
megszűnését.
34. Miért fontos a helyes légző
technika alkalmazása a karatéban?
A mozdulatok végső pillanatában alkalmazott rövid, erőteljes, a
hasizmok összerándulásával járó kilégzés (hara) segíti az izmok hirtelen
megfeszítését, míg az utána következő belégzés az izomzat elernyesztését. A
belégzés mindig teljes legyen, kilégzéskor viszont kb. 20 % levegő maradjon a
tüdőben, mert a teljes kilégzés a testet ernyedtté, s így védtelenné teszi.
35. Miért fontos az
egyensúly a karatéban?
Az
egyensúly megtartásának különös jelentősége van a kombinációk során. Miközben
az egyik technikáról a másikra váltunk, automatikusan lehetőséget teremtünk az
ellenfelünknek, hogy kibillentsen egyensúlyunkból bennünket. Az egyensúly
megőrzésének alapja a megfelelően kivitelezett technika, testtartás, és a
stabil állás. Az egyensúlyból kibillenünk: ha a sarkunk felemelkedik a földről,
ha túlságosan előre dőlünk, ha vállból túl nagy erőt fejtünk ki és ha nem
húzzuk vissza a rúgó lábat a mellkashoz, mielőtt leengedjük. Az egyensúly
megőrzése főleg a rúgótechnikánál fontos, amikor a test csupán egy ponton van
alátámasztva. Jó egyensúlyi helyzet eléréséhez az alátámasztási pontokat (a
lábakat) minél jobban el kell távolítani egymástól, s a test súlypontját (a
csípőt) süllyeszteni kell. Ennek a követelménynek ellentmond, hogy az egymáshoz
közel lévő lábak és a magasan tartott súlypont tesz képessé a gyors
helyzetváltoztatásra. Van tehát egy pont, melyen túl a stabilitás érdekében nem
érdemes menni. Ugyanígy a térdben behajlított tartóláb több lehetőséget nyújt
az egyensúly megőrzésére, a túlzott térdhajlítás viszont erőtlenné teszi a
rúgást.
36. Mi a "sen no sen"?
A "sen no sen", amikor támadó szándékunkat közvetlenül az
ellenfél tudomására hozzuk, azaz első szándékú, megelőző támadást jelent.
Ilyenkor a támadás indítása nagy gyorsasággal történik, ez kezdeményező
pozíciót jelent. Fontos az időzítés, sok múlik a ritmuson és a tempón is. A
megfelelő küzdőtávolság létrejöttekor azonnal, habozás nélkül kell támadni.
37. Mi a "go no sen"?
A "go no sen" reakció az ellenfél támadására, alkalmazkodás
hozza védéssel és azonnali ellentámadással. Jelenti még a küzdelemben a
kezdeményezés magunkhoz ragadását. A go no sen nem defenzív karatét jelent,
ilyenkor az ellenfelet nem csak akcióra bírjuk, hanem olyan mozdulatokra
ösztönözzük, amelyeket a magunk előnyére ki tudunk majd használni és így saját
ritmusunkkal döntő technikát tudunk alkalmazni. Nagyon sok függ a helyes, az
igazi küzdőszellemtől (kihaku).
38. Mi a "tai no sen"?
A "tai no sen" támadás, mielőtt az ellenfél támadna. A
támadási szándék felismerése a támadó mozdulat elindítása előtt és az ehhez
kapcsolódó megelőző támadás.
39. Sorold fel Funakoshi mester öt jó
tanácsát, mely egyben a Shotokan karate esküje is.
Törekednünk kell személyiségünk fejlesztésére.
Hűek leszünk tanulmányaink szelleméhez.
Bátornak és állhatatosnak kell lennünk.
Nagy fontosságot kell tulajdonítanunk az etikettnek.
Ébernek kell lennünk az ostobasággal szemben.
40. Sorold fel a pont megítélésének
feltételeit.
Jó forma; sportszerű viselkedés , erős végrehajtás; zanshin; helyes időzítés;
jó távolság.
41. Mikor ítélhető sanbon, nihon,
ippon?
Sanbon:
jodan rúgás; dobás, ill. ashi barai után földre került ellenfélen pontszerző
technika végrehajtása.
Nihon:
chudan geri; ellenfél egyensúlyból történő kibillentése utáni pontszerző
technika; kéztechnikák kombinációja.
végrehajtása; az ellenfél hátára pontszerző technika végrehajtása.
Ippon:
jodan - chudan tsuki, uchi;
42. Mi a szerepe az erő és a sebesség
kölcsönhatásának a küzdelemben?
A karate technikáinak ereje elsősorban a találat pillanatában bekövetkező
maximális izomkoncentrációhoz szükséges időtartamtól függ. Azonos feltételek
esetén a nagyobb sebesség nagyobb erőt is eredményez. Nagyobb sebesség érhető
el, ha megnő a felgyorsítás útja, ezért a rúgásnál a láb behajlítva induljon,
és a találati pontba teljesen kinyújtva érkezzen. Minél hosszabb a láb útja,
annál nagyobb sebességre képes felgyorsulni, s így ereje is megnövekszik. A
tömeg adott, döntő viszont a sebesség, mely négyzetesen számít. A célba
csapódásnál a mozgási energia, deformáló energiává alakul és elnyelődik a
találati felületen. Az erő és a sebesség növelése érdekében hirtelen és
előkészítés nélküli mozdulatokat gyakorolva tudjuk csökkenteni a reakcióidőt és
növelni a mozdulat sebességét.
43. Miért fontos a küzdelemben a
merőleges találati szög és a kis találati felület?
Merőleges találati szög: bár az elcsúszó találat az ellenfél ruháján nagyot
csattanva gyakran megtéveszti a versenybírókat, nagymértékben veszít
hatásosságából, hiszen a becsapódási energia egy része átalakul mozgási, - (az elcsúszás útja) ill. súrlódási-energiává. Az
energia átalakulás optimális hasznosulási szöge 90°. Kis találati felület: az
átalakuló erő fordítottan arányos a találati felülettel, ezért a technikát
pontszerűen célozva, koncentráltan kell bevinni. Ütésnél pl. csak az un. seiken
(a mutató és középső ujj bütyke), nem pedig az egész ökölfelület közvetíti az
erőt.
44.Melyek a küzdőmozgás és a
sikeres harc alapfeltételei?
A testtartás, mely könnyed, rugalmas és
mozgékony. Lehetővé teszi a gyors reagálást, a támadó vagy védő technika
azonnali végrehajtását (jiyu-kamae). A törzs "hanmi" helyzetben, a
gerinc függőleges, a fej egyenes. A csípő képes gyorsan süllyedni, emelkedni,
előre, hátra vagy oldalra hirtelen elmozdulni. Az elől lévő kéz enyhén hajlítva
védi a törzset, bordákat az ököl az ellenfél arcára céloz. A hátsó kéz a
gyomorszáj előtt, az ököl az ellenfél gyomrára mutat. Az állás laza, hirtelen lépésre, helyváltoztatásra alkalmas. A térdek
enyhén hajlítottak az első lábfej kissé befelé mutat. A lábak egyenletesen viselik
a testsúlyt, a talpon és a lábujjakon érezhető a robbanékony erő. A sarkak és a
padló közt "papírlapnyi" hézag (fudo-dachi). A távolság
az, melyből kiindulva egy lépéssel az ellenfél előtt vagyunk - lépéselőny-, egy
ütéssel előbb döntő találat érhető el, vagy egy lépéssel a támadás előtt
biztonságos helyzetbe kerülhetünk. Függ a testi adottságoktól is és az egyén
technikájától is. Az ideális távolság, hogy az ellenfélhez elég közel, attól
mégis megfelelő távolságba legyünk, tehát ellenfelünk ne tudjon támadni,
ugyanakkor mi támadásunkkal elérhessük (maai). A tekintet vagy a szemek
helyzete. Az ellenfelet egészében kell látni. Nem helyes a szemébe nézni, vagy a lábát figyelni, hanem minden mozdulatát
figyelemmel kell kísérni, tetőtől talpig be kell fogni a perifériás látással,
anélkül, hogy a tekintetünk egyetlen pontra szegeződne. Ahhoz, hogy az
ellenfelet pontosan felmérhessük, a szemeket, a tekintetet egy távolabbi pontra
kell fixálni, így elérjük, hogy egész testtel látómezőnkbe kerül (me-no-tsukekata).
A lehetőség felismerése. A támadás
kezdeményezésénél vagy védekezésben a technika végrehajtása nem okoz eredményt,
ha az ellenfél nem talál nyílást. Ilyen lehet lélektani nyitottság, állás
nyitottság, mozgás közbeni nyitottság, Mozgás közbeni nyitottság elleni
lehetőségek: az ellenfél technikájának kezdeti fázisa, amikor az a támadásra
összpontosít és védekezése gyenge, támadásnál az egyes támadás védésekor vagy
sorozattámadás közben cselezéskor, vagy az ellenfél meglepődésének,
elbizonytalanodásának, megijedésének vagy önbizalomvesztésének pillanatában
(waza-o hodokosu-koki).
45.Mi az "ichibyoshi"?
Ez
a bármilyen előkészítő mozdulat nélküli, egy lélegzettel való támadás.
46.Mi a "sun-dome"?
Ez a kifejezés azt jelenti, hogy a karate technikát a céllal való összeütközés
előtt megállítjuk. A maximális erővel végrehajtott technika fókuszpontja a
találati felület előtt 1-3 cm-el legyen.
47.Ismertesd az ippon-shobu kumite
zászlójeleit! Ippon, waza-ari, jogai, hansoku, shikaku, mienai,
keikoku, hikuwake, kachi, torimasen.
48.Ismertesd az alábbi versenybírói
kifejezéseket:
A
piros/fehér győz, megintés, megintés kilépésért, piros/fehér elhagyta a
küzdőteret, együttes találat, nem hivatalos figyelmeztetés, feladás, versenyzők
visszarendelése a kiindulási pontra eredményes technikák, döntő technikák, két
wazari, azaz ippon, nihon, sambon.
50.Melyek a tiltott technikák és a
tiltott találati felületek?
Fejjel, térdel, könyökkel történő támadások.
Nyitott kezes technikák arcra, torokkal érintkező technikák, túlzott érintkezéssel bevitt technikák tekintettel a támadott pontszerző felületre, támadás az ágyékra, csuklóra, lábfejre, veszélyes dobások, ellenőrizhetetlen technikák, ismételt közvetlen támadás karra és lábra, ismételt kilépés a küzdőtérről vagy mozdulatok melyek nagy időveszteséggel járnak, az ellenfél céltalan megfogása, birkózás, lökdösődés, mubobi, sérülés színlelése előnyszerzés céljából, mindenféle eltérő viselkedés, mint sértés, ingerlés, nem kért megjegyzés, sportszerűtlen viselkedés.
51.Miért karate-do ?
A
karate-do, ahogy erre a Funakoshi mestertől származó idézet is felhívja a
figyelmet több, mint sport, több mint egyszerű testmozgás. Ez egy életmód, egy
szemlélet, tulajdonképpen egy, a harcművészeten keresztül gyakorolt szellemi
út. Erre utal, hogy kihangsúlyozzuk : Karate-Do. A „Do” pedig azt jelenti : Út,
pontosabban az az út, amit az ember élete során „bejár”.
Ahogy gondolkodik, és ahogy ez a gondolkodás a cselekvéseiben megnyilványul. Aki a Karate-Do-t gyakorolja, annak megnyilvánulásaiban a Karate-Do alapelveit- jellem, tisztelet, szorgalom, önuralom, akaraterő – kell minél jobban érvényesítenie.
Így
a gyakorlás nemcsak az edzőteremben végzett munkát jelenti, hanem hatnia kell
az élet minden területére is. A test edzése és a jellem formálása összefügg.
A
rendszeres fegyelmezett gyakorlás javítja a koncentráló képességet, az
odafigyelést, a kitartást, így a karatéka a munkában, a tanulásban, jobb
eredményeket érhet el. „ Akiben rend van, az rendet hoz létre maga körül” –
mondta Konfucius. Minél inkább megvalósítja valaki ezeket az alapelveket, annál
inkább fog hatni környezetére is. A „Do” jelent még módszert is, azt a módot,
ahogy maga a Karate-Do hat. Karate, szó szerint üres kéznek fordítható, és
természetesen utal arra, hogy ez egy fegyvertelen küzdőművészet.
52.Mit jelent a „ Kara”?
Az első írásjegy a „Kara” az „üresség” az a kifejezés, ami a Zen-buddhizmus legfontosabb fogalma. Az jelenti „üres” lenni, előítéletektől mentesen úgy tekinti a dolgokat,”ahogy vannak”, képesnek lenni „kiüresedni”, megszabadulni
a sokszor rossz beidegződéstől, mindig készen állni új ismeretek befogadására, más nézőpontokból megvizsgálni ugyanazt a problémát. A Karate-Do esetében ez a fajta üresség az eszköztelenségre is utal: ahhoz, hogy a Karate-Do-t gyakoroljuk, az előbb említett alapelveket érvényre juttassuk nincs szükségünk semmire, nem kell semmilyen különleges képesség, semmilyen speciális dolog, csak saját magunk. A fegyverhasználat, átvitt értelemben bármilyen eszközhasználat, vagy képesség kihangsúlyozása, függőség kialakítását eredményezheti. Így ez a fajta üresség az egyensúly, a harmónia megteremtésének a módszere lehet. A Karate-Do azonban nemcsak egyfajta elvont elméleti filozofálgatás, hanem egy olyan testedzés is, ami lehetővé teszi, hogy a rugalmasságunkat, gyorsaságunkat, erőnket, állóképességünket, vagyis mindazt, ami a modern értelembe vett egészséghez tartozik, megőrizzük, sőt fejlesszük.
53.A négy fő stílus
ismertetése.
Shotokan
ryu ( shoto
iskola ) – stílus, amelyet Gishin Funakoshi mester teremtett. Shoto az „erdei
fenyők hullámzását” jelenti, álnév, amellyel Funakoshi mester aláírta a
kalligrafikus ( szépírási ) műveit, amelyben szenvedélyes szakértő volt. A
küzdőhelyzetek hosszúak, a testsúly mélyen van, a mozdulatok gyorsak és
erőteljesek.
Wado
ryu („a
béke útja, vagy japán út”) Hironori Otsuka mester által létrehozott stílus.
Magas pozíciók, gyors, köríves és kitérő mozdulatok jellemzik, amelyek
elősegítik a küzdelmet.
Goju
Ryu – a
„goken” – erős ököl, illetve a „juken” – gyenge ököl ( rugalmas ).
Ezt
a stílust Chojun Miyagi teremtette meg. Lassú és erős, heves izomfeszítések
jellemzik a mozdulatokat. A Goju Ryu intenzív fizikai edzéseket igényel.
Az idők folyamán ez a stílus változott a legkevésbé,
megőrizve sok eredeti sajátosságot.
Shito Ryu – két ideogramma, amelyek két mester Itosu ( Shurite ) és Higaona
(
Nahate ), nevét őrzik. E stílus megteremtője Kenwa Mabuni, aki a művészetét e
két nagy mestertől tanulta. Könnyed és elegáns mozdulatok jellemzik, amelyekben
kiemelik az izmok erős feszességét: továbbá a test súlypontja magasan van
elhelyezve ( magas pozíciók ).